Sabtu, 29 Januari 2011

Most Complex Roads in The World..(",)

 salam..

   Kalao lalu ikot Federal Highway, Budak Matang ingt dpn Universiti Budak Matang dh complex jalannya...upe2 nye dlm dunia nie ad lagi yg lebih hebat dari yg ad kt Msia nie..bwh nie ad 9 yg Budak Matang dpt senaraikan..

1) Col de Turini, France 


   berada satu batu dari aras laut,col de Turini adlh jln gunung yg terletak di selatan Perancis di pergunungan Alps..jln nie hak merupakan sebahagian drpd jln yg digunakan untuk rally dari Monte Carlo Rally dar WRC, yg menggabungkan 34 "hairpin" yg mencabar..juga merupakan slh satu jln yg menarik di bumi..jln nie pernah disiarkn dlm siri Top gear 10 semasa pengacara rancangan tersebut merncari jln terbesar di dunia..
 
2) Stelvio Pass, Italy
    terletak di Pergunungan Alp Timur Itali, Stelvio Pass menyambungkan Valtellina dengan Merano dan Lembah Adige..jln nie berada pada ketinggiam 1.7 baru di atas permuakaan laut..jln nie blh dikatan mencabar krn mempunyai 48 "hairpin" dengan
jln yg sempit..dengan ketinggian 2757meter, jln nie adalah jln yg tertinggi di Banjaran Alp Timur dan kedua tertinggi di Banjaran Alp selepas Col de l’Iseran yg berketinggian 2770 meter..

3) Leh–Manali Highway, India



    jln Le-Manali terletak di India dan merangkumi 297 batu pergunungan Himalaya..jln nie gak melalui beberapa gunung tertinggi di dunia dengan ketinggian 2-3 batu di atas permukaan laut..jln nie merupakan salah satu jln yg mencabar di dunia kerana sering berlaku tanah runtuh dan salji..jln nie dibina dan dijaga oleh tentera India..
 
4) The Puxi Viaduct, Shanghai


   haa..nie adalah jln tersibuk di Shanghai dan yg terbesar yg dpt menampung beribu2 kenderaan setiap jam..menggabungkan 2 jalan tersibuk dengan mempunyai lima tingkat jln..ingt dpn universiti Budak Matang da sibuk..upe2 ad lgi yg lbh sibuk..

5) The Judge Harry Pregerson Interchange, LA

  

  The Judge Harry Pregerson Interchange terletak di Los Angeles, CA dan merupakan slh satu susur simpang yg paling rumit di sana..dibuka pada 1993 dengan mempunyai 4 tinggkat jalan..
 
6) Gravelly Hill Interchange, Birmingham, UK


   Gravelly Hill Interchange, juga dikenali sbg ‘the Spaghetti Junction'..gelaran tersebut diberi oleh seorang wartawan Roy Smith dari Birmingham Evening Mail pada 1970-an..kalao dilihat kpd bentuk jalan tersebut dh bleh agak knpa nama tersebut diberi..
 
7) Trollstigen in Norway
 

   The Fjord terletak di Norway..Trollstigen merupakan slah satu rangkaian jln disana dengan pemandangan yg menarik iaitu bersebelahan dengan air terjun..walaopon jln nie xde la terlalu sukar, namun masih memerlukan konsentrasi dan kemahiran memandu yg tinggi untuk melalui jln nie..

8) Los Caracoles Pass in Andes




  jln nie melalui Banjaran Andreas dan merupakan dalan perantaraan antara Chile dengan Argentina..Los Caracoles mempunya byk cerum dan selekoh tanpa penghadang jalan..jln nie sering diliputi oleh salji setiap tahun..walaopon xde penghadang jalan..masih xde kemalangan ngeri yg dilaporkan berlaku..lorii cargo dan bas dua tingkat sering menggunakan jalan nie setiap hari..

9) Lysebotn Road, Norway






   jln kt sini mempunyai ruang yg sempit, sebuah terowong yg panjangnye 1.1 km di bahagian bawah tanah..jln nye sangt berliku-liku dan kalo korg suka main drift leh ah mai kt sini..hehe...p aspek keselamatan perlu dititik beratkn kt sini..krna mempunyai cerum yg sngt curam..

 ad sape2 yg berminat nk p main drift kt jln2 nie x??..nk leh ajak Budak Matang skali..(",)

0 comments:

Catat Ulasan

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Entry Terbaru dari Budak Matang..(",)