Isnin, 3 Januari 2011

Selipar Jepun..(",)



Salam...


   Budak Matang tau tajuk kat atas tu xkomersial lansung..hehe..tp itu lah yg Budak Matang nk ceritakan...Pertama skali ialah korg tau xknpa Selipar Jepun dipanggil begitu wlau pun di Msia??..mgkin ad yg dh tau..ok la..kpd yg blom tau lg tu..Budak Matang akan ceritakan..berikut adlh knpa selipar kt Msia nie dipgl selipar jepun..
  1. Semasa kdatangan Jepun ke Tanah Melayu dulu2, mrk menyeksa tahanan dengan menampar muka menggunakan selipar...Selipar ini juga digunakan tuk seksa tahanan kat penjara...korg tau dorg wat camne??..kompom xtau...caranya ialah dgn memasukkan selipar ke mulut mangsa...dipaksanya tahanan tersebut menggigit selipar hingga patah gigi...hehe..kejam sngguh..
  2. Askar2 Jepun juga pakse tahanan memasak selipar..kemudian di suruhnye mereka makan selipar tu...tp bkn masak camtu jew tau...siap ditambah ngam perencah masakan selipar yg tidak di ketahui jenamanya..Budak Matang pun xtau...hehe..
  3. Masa Jepun memerintah dulu...kasut mmg susah nak jumpa...Sbb masa tu hrga kasut mmg mahal...dgn duit daun pisang Jepun yg dh xlaku...maka penduduk Malaya masa tu terpaksa la pergi ke mana-mana menggunakan selipar...Hanya tentera Jepun @ balaci Jepun sahaja yang berkasut...
  4. Yg last skali ialah....dsbb kan takut ngam kekejaman jepun...bila nampak selipar aje...maka orang-orang dahulu terus memanggilnya sbg SELIPAR JEPUN....Dr hari ke hari...dari tahun ke tahun...dari satu generasa ke generasi yg lain..selipar jepun menjadi popular dan telah diterima oleh seantero Tanah Melayu..iaitu memanggil mana-mana selipar sebagai selipar Jepun....Tp klao korg ke Jepun (jika ada peluanglah!)...hehehe..sbnrnye selipar jepun tu (Japanese Slipper) adalah ‘mix drink’ atau pun arak yang dicampur dengan manisan....
  Haaaa...gempak x asal usul selipar Jepun yg  Budak Matang ceritakan...(",)..hehe

0 comments:

Catat Ulasan

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Entry Terbaru dari Budak Matang..(",)