Ahad, 20 Februari 2011

Petrol Boleh Dijimatkan Tanpa Addative

salam..

   Bagi yang menggunakan kenderaan bermotor untuk ke tempat kerja atau meneruskan rutin harian pasti akan terasa "sakit" untuk menampung kos petrol..lebih-lebih lagi sekarang nie harga petrol tidak menentu..untuk menguruangkan kos petrol bulanan bolehlah korg "check this out" tip nie..

1. Memandu dengan kelajuan yang sesuai..penukaran gear yang mendadak meningkatkan penggunaan petrol..contohnya dari gear tggi ke gear rendah..

2. Tekanan angin dalam tayar yang mencukupi..kekurangan tekanan angin dalam tayar menyebabkan kenderaan lebih berat dan boleh meningkatkan penggunaan petrol..manual tekanan angin dalam tayar dah ada dekat pam angin tu sndri..tgok2 la ye

3. Penyelenggaraan dan servis berkala..pastikan palam pencucuh, tali kipas, dan penapis udara diperiksa secara berkala..

4. Kurangkan kelanjuan..lebih perlahan korg pandu lebih jimat petrol korg..kelajuan yang ekonomi ialah pada kelajuan 90km/j..tp jgn lak kt lorong kecik2 pon bawak 90km/j gak..

5. Isi petrol pada waktu yg sesuai..isi petrol pada waktu pagi atau waktu malam sbb petrol kurang meluap pada waktu nie..dan elakkan isi terlalu penuh..

6. Bijak menggunakan gear..gunakan gear pada kelajuan yg sesuai dan elakkan penggunaan gear rendah pada kelajuan yg tingi..

   selamat mencuba dan selamat berekonomikal...share2 la ye..

0 comments:

Catat Ulasan

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Entry Terbaru dari Budak Matang..(",)