Jumaat, 4 Februari 2011

Way to Make Your Water Tasty..(",)

salam..

   hanya air mineral sahaja yg boleh dikatan lebih murah berbanding air berperisa yg dijual di pasaran..tp kebayakan org kurang minum air mineral sbb xde rase dan x "seronok" untuk diminum..

   seperti yg korg tahu..air mineral lebih sihat dari air soda, tp kebyakan org akan memilih soda dr air mineral..korg bleh menjadikan air mineral korg lebih berperisa disamping kekal sihat..

Berry
Blueberries dan strawberries mempunyai rasa yg berlainan yg boleh diserap ke dlm air..korg hanya perlu hiris atau hancurkan sedikit buah tersebut dan campurkan ke dlm air mineral..

Garam
Budak Matang yakin korg pernah dengar perkataan "elektrolik" yg biasanya ada dlm minuman tenaga..elektrolik adalah sejenis ion yg boleh ditemui dlm garam biasa..menambahkan garam ke dlm minuman korg menyebabkan cecair(air) lebih mudah diserap oleh badan korg..selagi korg xterlebih letak garam, air tu akan berasa sedap untuk diminum..dan sesuai untuk org yg sedang berlatoh sbb garam akan kehilangan melalui peluh..


Limau
limau atau nama lain ialah citrus menghasilkan rasa yg masam..kalao korg masukkan ke dlm air akan menghasilkan air yg masam2..citrus mengandungi vitamin c..jd air mineral yg biasa boleh dijadikan air berkhasiat..

Herba
pudina dan serai sngt bagus untuk menambahkan aroma kpd air..jika korg nk air korg lebih pekat dengan rasa serai atau pudina korg bleh hancurkan sedikit dan masukkan ke dlm air..

Halia
memasukkan halia ke dlm air boleh menambah kan "zing(tenaga)" kpd air korg..air campuran halia juga berkhasiat untuk membersihkan tekak semasa korg selesema disamping membuang angin dlm perut..

Timun
air campuran timun sedap diminum semasa panas..air timun boleh menyejukkan badan korg selain sedap diminum..korg hanya perlu masukkan hirisan timun ke dlm air..

   jika korg sukakan soda, korg juga bleh campurkan sedikit air soda untuk menaikkan perisa..dan krg bleh hasilkan air yg bermacam2 perisa dengan mencampurkan pelbagai bahan yg korg rasa "berperisa" buat korg..(",)

0 comments:

Catat Ulasan

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Entry Terbaru dari Budak Matang..(",)